Pages

3 hari ini..


Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum,pembaca yg setia..^_^Mabruk!sbb rjin menuntut ilmu kerana ianya ibadah...Buatlah kerana Allah..:)
Harini ana rasa ana nk menulis ja.share ttg pengalaman hidup seseorg ni..Dia bnyk belajar dri pengalaman..Alhamdulillah..3harini..aku seronok,Allah jua yg tahu..aku suka pergi surau waktu maghrib dan isyak..aku melangkah masuk ke surau dgn bismillah..aku lihat ada para tabligh di sana..Alhamdulillah..masih ada yg ingin mengimarahkn rumah Allah..seusai maghrib,aku solat sunat 2 rakaat..dan ingin berlalu pulang. Tp,lngkahku terhenti..aku dgr ada org memberi salam..Aku mengintai ke bahagian ruang solat lelaki..Rupa2nya ada tazkirah maghrib..Alhamdulillah..mana boleh terlepas!!rugi2..Jd,aku amik kesempatan ni utk belajar benda baru.. Ya laa,aku masih bnyk benda kena belajar lg,sbb aku pun bnyk khilaf..Alhamdulillah..ustaz 2 cerita pasal dakwah..^_^Selepas isyak aku pun balik..keesokan harinya,aku ke surau jgak..Aku seronok tgk ukhuwah sesama jemaah tabligh muda..itulah indahnya bersahabat kerana Allah.. ats ukhuwah yg terpahat mahabbah..sabda nabi Muhammad s.a.w. :
 Sabda Rasulullah s.a.w. :

“Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.”

( Riwayat Imam Bukhari & Muslim )
Hari kedua pun ada tazkirah maghrib jgak..Subhanallah..Tabarakallah!Ustaz yg lain pulak cerita ttg para Anbiya'..^_^Ekceli aku nk share ttg isi ceramah 2,mgkin lain kali..point aku kat sini adalah..(suspen!teruskan membaca)
seusai solat seperti biasa aku balik..Hari ketiga...Ya Allah..Allah ja yg tau mcm mana perasaan aku saat tu..Aku rasa sedih sngat,lihat rumah Allah tiada seri..semalam masih ada jemaah yg mengimarahkn surau tu..harini??semalam masih ada tazkirah seusai solat maghrib..harini??Ya Allah..sedih teramat sngat..Ke manakah mujahid pejuang agamaku??Aku tertnya2..smpai skrg aku bungkam!Tiada jwapan!Ke manakah saudara2 Islam ku yg sepatutnya mengimarahkn rumah Allah ini??Ke mana???Aku sedih tgk harini..Remaja Islam lebih suka berfoya2..meluangkan masa dgn benda yg entah apa2!Azan berkumandang..Iqamat dilaungkan..Tetapi tiada sahutan..Sepatutnya kita ada di masjid..di surau ketika Allah menyeru kita..utk segera sujud pdNya,..Tp,di mana kita saat itu??Tepuk dada tanya iman.."Allah mencintai hambaNya yg mencintai masjid" (HR Bukhari)

Aku bkn nk pksa kaum lelaki pi msjid..Tp,kalian sendiri dh boleh fikir..kerana kita ada kewajipan kita masing2..
Aku fhm..Tidak mengapa andai ada taklifan..jika ada tugas yg hendak dilakukan.. Tp,usahalah utk mengatur langkah ke rumah Allah..kn itu satu sedekah?? ^_< "Lebih baik kamu tinggalkan sesuatu demi Allah..drpd kamu meninggalkan Allah demi sesuatu.."AllahuRabbi..Ingat!Allah ingat pd hamba yg ingat pdNya..Jika kamu jaga Allah,Allah pasti menjagamu..Harap penulisan harini mndapat redhaNya..yg baik semua dtg driNya..ana insan yg lemah..yg bnyk khilafnya.. Ambillah manfaat,ambil yg baik..yg buruk?taruh MPPP.. andai ana tersalah,tolong sngat2 tegur..andai ana kecilkan hati sahabat semua,maafkn ana..ana tkut ana hina di sana.. Nauzubillah..Wallahu'alam.Wassalam..
 "Wahai manusia, beramallah setakat yang kamu mampu. Bahawasanya ALLAH tidak jemu, sehinggalah kamu berasa jemu. Dan sesungguhnya amalan yang paling yang dicintai ALLAH ialah amalan yang berterusan, walaupun sedikit."(Mutafaqun Alaih

No comments:

Post a Comment